
Ψηφιδωτά ή μωσαϊκά.. μια παλαιά αλλά διαχρονική αξιόλογη τέχνη ιδιόμορφης ζωγραφικής
απεικόνισης που ξεκίνησε σαν επιδαπέδια επένδυση χώρων και που διαπίστωνες την
ομορφιά και της αξία της όταν πάταγες πάνω σε αυτήν ,που σε εντυπωσίαζαν οι αφηγηματικού
τύπου παραστάσεις που απεικόνιζε όμως στις
μέρες μας αποτελεί μια περίτεχνη κατασκευή επένδυσης στην οποίαν θαυμάζουμε την τέχνη μιας ιδιόμορφης
ζωγραφικής.



Η πραγματική τους ονομασία
για μερικούς είναι ψηφίδωμα και όχι ψηφιδωτό λέξη που καθιερώθηκε μετά το 1920 ως
έννοια να περιγράψει την τοποθέτηση της ψηφίδας
(=μικρή λίθος ,λιθαράκι) σε ένα δώμα( =αίθουσα,
τμήμα οικίας ). Κατ’ άλλους η πραγματική και σωστή ονομασία είναι μωσαϊκό , μια τέχνη που αρχικά αναφέρεται
στους χώρους λατρείας των Μουσών που ήταν κατασκευασμένοι σε σπηλιές με τρεχούμενο
δροσερό νερό , γεμάτες από έναν πολύχρωμο διάκοσμο από κογχύλια , ελαφρόπετρες
και τμήματα γυαλιού.


Ιστορικά η πρώτη
κατασκευή μωσαϊκού βρέθηκε στην Αρχαία Ελληνική πόλη Γόρδιο της Φρυγίας (σημερινή Yassihüyük της Τουρκίας )
περίπου τον 8 αιώνα π.Χ. , ήταν μια κατασκευή από χρωματιστά βότσαλα που αποτελούσαν
μια μορφή κολλάζ από ακανόνιστα σχήματα , δείγμα μιας τεχνικής που υπήρχε στην
Μεσόγειο και την Μικρά Ασία γενικότερα . Χρόνια αργότερα την ίδια τεχνική την συναντάμε στα
Μακεδονικά ανάκτορα αντίγραφα μιας παρόμοιας Μυκηναϊκής τεχνικής που τα
χρησιμοποιούσε για επενδύσεις χώρων.


Η τέχνη επεξεργασίας
του γυαλιού και η εκτεταμένη χρήση του έδωσε στην μωσαϊκή τεχνη νέα ώθηση σε αυτές τις κατασκευές
και η τεχνική της αποτύπωση περίπου τον 1ο αιώνα π.Χ. μεταλαμπαδεύτηκε στη Ρώμη και από
εκεί σε ολόκληρη τη Κραταιά Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία αφού πρώτοι αυτοί χρησιμοποίησαν
ψηφιδωτά ευρέως σε επιδαπέδιες ή επιτοίχιες εφαρμογές, σε αψίδες και στην
πεζοδρόμηση οδών . 

Η τέχνη της
ψηφιδωτής διακόσμησης έφτασε σε σημείο αξεπέραστης τελειότητας μέσα στα βυζαντινά χρόνια υποσκελίζοντας
κάθε άλλη πλαστική μορφή και κυρίως τη γλυπτική , αντανακλώντας όχι μόνο την δύναμη
και τον πλούτο της τότε κυβερνώσας θρησκευτικής και στρατιωτικής τάξης αλλά και
τον αισθητικό τους προβληματισμό ως προς αυτή την τέχνη.




Η φωτογράφηση έγινε
στην αρχαία εγκαταλειμμένη σχεδόν Ρωμαϊκή πόλη Volupilis του
Μαρόκου όπου δεκάδες υπέροχα υπαίθρια μωσαϊκά , αφημένα στον χρόνο ,εκτεθειμένα
στις καιρικές συνθήκες αντιστέκονται ακόμη σε πείσμα των καιρών αλλά και της αδυναμίας
μας να ασχοληθούμε με μια μορφή τέχνης ..που δεν μετακινείται.


Δείτε επίσης ....
Ιωάννινα Φεβρουάριος 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου