Τα Κείμενα και οι Εικόνες αποτελούν πνευματική εργασία και επιτρέπεται η αντιγραφή τους μόνο οταν αναφέρεται ρητά η διεύθυνση προέλευσης δηλαδή το παρόν Ιστιολόγιιο ή ο συντάκτης του Κειμένου

Απόκριες , Μασκαρέματα και Kαρναβάλια

         Οι Αποκριές είναι η μεταφορά και ο επαναπροσδιορισμός ,η προσαρμογή μίας πανάρχαιας πολυήμερης ανοιξιάτικης περιόδου γιορτών που ταυτίζεται με το χριστιανικό Τριώδιο.
      Ως τριώδιο θρησκευτικά χαρακτηρίζονται οι τρεις εβδομάδες πριν από τη Μεγάλη Σαρακοστή ή «οι Μεγάλες 40 Ημέρες» ή η Μεγάλη Νηστεία πού είναι μια περίοδος όπου προετοιμάζει τους Χριστιανούς για τη μεγαλύτερη εορτή του εκκλησιαστικού ημερολογίου, το Πάσχα. Το τριώδιο είναι μία κινητή περίοδο στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι την Κυριακή της Τυροφάγου ή Τυρινής και την Καθαρή Δευτέρα. Καθορίζεται δε από τον υπολογισμό του Πάσχα Το Πάσχα είναι κινητή γιορτή και γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας (δηλ. Κυριακή μετά την πανσέληνο του Μαρτίου).
       Αυτή η πανάρχαια περίοδος λατρείας ήταν μία Αθηναϊκή γιορτή προς τιμήν του Διονύσου του Ελευθερέα. Θεσμοθετήθηκαν δε από τον Πεισίστρατο με την ονομασία «Μεγάλα Διονύσια ή εν τω άστει Διονύσια».
     Τα μεγάλα Διονύσια άρχισαν να γιορτάζονται στην Αθήνα από τα μέσα του 6ου αιώνα προ Χριστού όταν ο τύραννος Πεισίστρατος εισήγαγε στο άστυ, από την κώμη των Ελευθερών, τη λατρεία του Ελευθερέως Διονύσου.
 

       Η γιορτή αυτή διαρκούσε περίπου 5 ημέρες από τις 8 έως τις 13 του μηνός Ελαφηβολιών. Ο Ελαφηβολιών είναι ο ένατος μήνας του Αττικού ημερολογίου, ήταν αφιερωμένος στη θεά Άρτεμη και αντιστοιχεί με το χρονικό διάστημα 21 Φεβρουαρίου-23 Μαρτίου. Ο μήνας πήρε το όνομά του από τα Ελαφηβόλια, γιορτή με θυσίες ελαφιών που πραγματοποιούνταν την έκτη μέρα του μήνα προς τιμήν της Ελαφηβόλου Άρτεμης.
      Τις μέρες αυτές είχε καθιερωθεί σαν έθιμο το γλέντι ,ή ψυχαγωγία ,το μασκάρεμα , η μεταμφίεση ,όπου οι άνθρωποι χόρευαν ,τραγουδούσαν πίνοντας κρασί. Είναι επίσης γνωστό ότι από το το 486 π.Χ. κατά τη διάρκεια αυτών των εορτών παρουσιάζονταν κωμωδίες ενώ από το 449 υπήρχε και διαγωνισμός τραγικών Ηθοποιών .

     Οι γιορτές αυτές , οι αποκριές περιλάμβαναν τα «Κρόνια» που στα νεότερα ρωμαϊκά χρόνια ταυτιστήκαν με τα Λουπερκάλια ή Σατουρνάλια
       Τα κρόνια είναι η νύκτα της Εαρινής Ισημερίας , 12η μέρα του Εκατομβαιώνος που οι δούλοι είχαν αργία, καθόντουσαν στο ίδιο τραπέζι με τους αφέντες τους , είχαν ελευθερία κινήσεων αλλά αργότερα κατέληξε ως «εορτή θορυβώδης και ημέρα ακολασιών».

     Τα λουπερκάλια είναι ρωμαϊκή ποιμενική γιορτή που τελούνταν κάθε χρόνο προς τιμήν του Λούπερκους, πρώιμου θεού της γονιμότητας , προστάτη των βοσκών.
     Τα Σατουρνάλια ήταν γιορτή των Ρωμαίων αφιερωμένη στο θεό Σατούρνους, ο οποίος αντιστοιχεί στον ελληνικό θεό Κρόνο και η γιορτή τους ταυτιζόταν με τα Κρόνια.
     Και στις δύο αυτές γιορτές των Ρωμαίων επιτρέπονταν τα τυχερά παιχνίδια για όλους τους συμμετέχοντες ,δεν φορούσαν επίσημα ενδύματα ,δεν υπήρχε τιμωρία δούλων αλλά μόνο άφθονη οινοποσία ,κρεατοφαγία , ξέφρενο γλέντι και ακολασίες ή όργια κατα την χριστιανική αντίληψη.

    Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι τα κρόνια ταυτίζονται με την τσικνοπέμπτη .
          Οι γιορτές αυτές είχαν σχέση με την ισημερία που συμβαίνει δύο φορές τον χρόνο, όταν το κέντρο της γης ευρίσκεται επί της καθέτου στην μεγάλη διάμετρο της ελλείψεως που διαγράφει η γη γύρω από τον ήλιο. Η ισημερία συμβαίνει γύρω στις 20 Μαρτίου και 22 Σεπτεμβρίου. Ο άξονας περιστροφής της γης διατηρεί την ίδια γωνία ως προς το επίπεδο της ελλείψεως όλο τον χρόνο. Το όνομα ισημερία προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις ίσος και ημέρα, ενώ το διεθνές αντίστοιχο όνομα, equinox, προέρχεται από το λατινικό aequus (ίσος) και nox (νύχτα), καθώς κατά την ισημερία, η νύκτα και η ημέρα έχουν περίπου το ίδιο χρονικό μήκος.
     Ο όρος μασκάρεμα ή μασκαράς είναι πολύ νεώτερος και η λέξη προέρχεται απ' την Ιταλική λέξη maska και σημαίνει προσωπιδοφόρος , αυτός που έχει καλυμμένο το πρόσωπό τους με μάσκα . Οι μασκαράδες λόγω αυτής της κάλυψης κυκλοφορούν στους δρόμους, μπαίνουν στα κέντρα, χορεύουν, πειράζοντας τους άλλους με «ελευθεριότητα» και σεξουαλικά υπονοούμενα δημιουργώντας ένα πιο «δεκτικό» κλίμα προσέγγισης κυρίως του αντίθετου φύλου.
      Το καρναβάλι πάλι είναι είναι λατινική λέξη από το Carneval, Carnevale, από τις λέξεις Carne=κρέας και Vale=περνάει) και αντιστοιχεί στην έννοια των Χριστιανικών αποκριών. 

 
 

    Διαβάστε περισσότερα στις σχετικές παρακάτω αναρτήσεις
1. Αποκριές και δρώμενα ...ενα πανάρχειο Εθιμο.....
2. Γιαννιώτικες Τζαμάλες...ένα έθιμο στα σοκάκια της πόλης.  
3. Αλευρομουτζουρώματα στο Γαλαξίδι...Μέρος 1ο
4, Αλευρομουτζουρώματα στο Γαλαξίδι...Μέρος 2ο

Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει η σελίδα με όλες τις αναρτήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα ...διαβάστε τα περιεχόμενα πιέζοντας εδω....


Σχετική Βιβλιογραφία 
1.https://el.wikipedia.org/wiki/αποκριες
2.https://el.wikipedia.org/wiki/Μεγάλη_Τεσσαρακοστή
3. https://el.wikipedia.org/Κρόνια
4.https://el.wikipedia.org/wiki/Λουπερκάλια


 


Δεν υπάρχουν σχόλια: