
Μερικοί ισχυρίζονται ότι σχετίζεται με τον Θεό Ερμή τον «χθόνιο» και τον σάτυρο τον Διόνυσο και τον γάμο του με την Βασίλινα και πραγματοποιούνταν κατά τον αρχαίο μήνα Ανθεστηρίωνα (περίπου από 15 Φεβρουαρίου έως 15 Μαρτίου) για την υποδοχή της επερχόμενης Άνοιξης που προκαλούσε αναγέννηση των πάντων και που το κατεξοχήν τιμώμενο πρόσωπο ήταν ο Θεός Διόνυσος που την εύνοια επιζητούσαν οι πιστοί του για γόνιμη γη , πλούσια σοδειά.. να πάνε όλα καλά.



Αυτές οι τελετές ή Ανθεστήρια όπως τα ονόμαζαν ήταν ταυτόχρονα και τελετές μύησης των νέων αγοριών στα μυστικά της φυλής , των ανδρών , των κυνηγών όπου απέρριπταν , έβγαζαν τα οικογενειακά σχεδόν γυναικεία παιδικά τους ρούχα και γίνονταν πλέον άντρες με χαρακτηριστικά που τους καθιστούσαν πλήρη μέλη της κοινότητας με ανάλογες υποχρεώσεις και δικαιώματα.


Άλλοι πάλι ισχυρίζονται ότι το έθιμο ξεκίνησε με την εντολή του Σουλτάνου το 1705 να κάνει το πρώτο παιδομάζωμα στην περιοχή . Το παιδομάζωμα ήταν η λογική της αναγκαστικής και δια της βίας στρατολόγηση νεαρών αγοριών από όλο τον Υπόδουλο κόσμο της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που ξεκίνησε τον 15 αιώνα , την αυστηρή και σκληρή εκπαίδευσή τους στις παραδοσιακές πολεμικές τέχνες αλλά και την διαμόρφωση ή εμφύτευση της κυρίαρχης σκέψης στην ανώτερη σκέψη του Σουλτάνου.


Λένε …ήταν μέρες αποκριάς όταν Οι Ναουσαίοι αντέδρασαν στην πρόθεση του απεσταλμένου του Σουλτάνου Αχμέτ Τσελεμπή να οργανώσει ένα ακόμη παιδομάζωμα ,συζήτησαν μαζί του ,διαφώνησαν και τον έσφαξαν καθώς επίσης και την ακολουθία του και αποφάσισαν με αρχηγό τον Ζήση Καραδήμο να βγουν αντάρτες στο βουνό βρίσκοντας καταφύγιο στις πυκνόφυτες πλαγιές του Βερμίου για να σωθούν από τα αντίποινα και με την μεταμφίεση αυτή ,αγνώριστοι πια , επισκέπτονταν εκείνη την ημέρα των Αποκριών τους δικούς τους μέσα στην πόλη χωρίς να γίνονται αντιληπτοί.



Όπως και να είναι ,όποια και να είναι η ιστορική του προέλευση , το σίγουρο είναι, ότι με το πέρασμα του χρόνου το έθιμο ενσωμάτωσε την τοπική ιστορία , συνδέθηκε αναγκαστικά με την Τουρκοκρατία , τροποποιήθηκε και προσαρμόσθηκε από τις ντόπιες θρησκευτικές αντιλήψεις και ιστορικές παρακαταθήκες των ντόπιων κατοίκων και κατάφερε σήμερα να αποτελεί ένα αξιόλογο δρώμενο που συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες απ’ όλη την Ελλάδα και όχι μόνο .



Δείτε επίσης
Η Μπούλα και οι Γενίτσαροι της Νάουσας
όλες τις αποκριάτικες εκδηλώσεις πιέζοντας εδώ...
και όπως πάντα όλες τις αναρτήσεις ταξινομιμένες πιέζοντας εδώ
Ιωάννινα Μάρτιος 2019
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου